w e l c o m e & h a v e f u n

w e l c o m e  &  h a v e f u n
Please do comments, critics, or give your perspective on my artworks to help me improving my skill. Also feel free to visit my Flickr gallery for more artworks. tQ

.

.

August 15, 2008

Apresiasi Teater

Hi guys,

Projek di atas adalah menghasilkan sebuah buku akademik lengkap untuk kegunaan pelajar2 khususnya pelajar seni persembahan/teater Universiti Malaya. Memang bersengkang mata gak menghadap projek ni, dari text editing, layout dan sampailah ke kulit (cover). Tebal buku ni sebanyak 120 m/s, dan bersaiz kompak (6" X 9").

Cover hadapan ni saya hasilkan bila dah habis editing kandungan dalamnya..ye la, kira sambil buat editing, sempat gak lah mendalami dan memahami cerita di sebalik buku ni..bila dah memahami sedikit sebanyak barulah boleh dapat gambaran untuk menghasilkan konsep.

Konsepnya ringkas, saya gunakan gaya cover buku era 60an-70an, dimana pemilihan warna yang ringkas, penggunaan ruang yang luas (wide) dan susunan text yang juga ringkas tetapi ada hero dan kontranya (kerana buku ini banyak menceritakan tentang seni teater pada era tersebut).. Ilustrasi pada cover pula adalah watak pelakon bisu (mime) yang sinonim dengan seni persembahan / teater kerana mereka (pelakon mime) ini bijak menggunakan dan mendalami emosi seperti menangis dan ketawa.

No comments: